Saturday 18 May 2013

SMILE, Kisah Yang Menginspirasikan Irma, saya dan pasti anda juga bakal tertawan

 Assalamualaikum WBT dan Salam Inspirasi;

Baru sahaja selesai membaca buku hasil nukilan Cik Puan Irma Hasmie dan Tuan Zamri Mohamad. Walhalnya buku ini sudah lama di pasaran dan yang saya beli ialah Cetakan kelima 2013.





Biar sedikit asal menjadi. Asal melekat di hati.

(S)kil di tangan, Insya Allah menjadi.
(M)otivasi jadi pendorong diri. Oh! Jangan lupa, pemberi.
(I)nspirasi.  Itulah sebab adanya Nabi.
(L)uar Biasa dan 
(E)legan sekali.

Siapa lagi kalau bukan pencetus SMILE setiap hari.
Itulah dirimu yang dirai.

Tertarik dengan kulit bukunya dan gaya penulisan, buku ini menggarapkan 16 kisah yang boleh dijadikan inspirasi kehidupan. Penulisan yang menggunakan kata-kata yang mengurut kalbu pasti menawan sesiapa sahaja yang membacanya termasuklah saya.

Kisah-kisah yang ditulis kadang-kadang mengejutkan hati saya. " Betul juga", "Ya lah", " Oh macam tuh" adalah respon-respon saya apabila membaca buku ini. Ringkas dan padat tetapi penuh pengajaran yang menginpirasikan si pembaca.  Antara kisah-kisah kegemaran saya adalah Diari Buruk yang Memuliakan, Meraikan Jemaah Syurga, Doa Siapakah yang Termakbul  dan Meja-meja Guru Kehidupan.

SMILE juga menyertakan kit-kit tindakan mudah agar apa yang diajar mudah dimanfaat dan dipraktikkan di dalam kehidupan harian. Pasti penulis bebas seperti saya sangat menghargai kit-kit tindakan untuk mencetus idea dan pemikiran kreatif. ; ) Saya telah menggunakan beberapa kit tindakan yang disertakan dalam agenda harian saya dan ternyata ia mudah diaplikasikan.

Antaranya ialah:




Dan yang paling gembira apabila Tuan Zamri Mohamad mengkhabarkan bahawa ada sambungan dari SMILE berkenaan seni berfikir dan kit-kit tindakan. Tidak sabar menunggu  edisi tersebut.



Turut disertakan kata-kata akhir bagaimana kuasa fitrah dapat memaksimumkan potensi diri dan mengekalkan perubahan positif dalam diri. Kembali kepada agama merupakan fitrah semulajadi manusia. Sikap rendah hati meninggikan kedudukan manusia disamping Allah yang Maha Esa. Ini semua bakal membantu mengubah diri dalaman dan luaran kita.

Insya Allah.


Firman Allah SWT

" Hadapkan wajahmu lurus kepada agama Allah.  Allah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. Itu agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui."

(Surah Ar-Rum, ayat 30)

Buku ini banyak memberi konsep-konsep yang mudah yang terus boleh diaplikasikan untuk mengubah diri menjadi insan yang lebih bermakna. Tindakan-tindakan kecil yang bakal memberi kesan dalam kehidupan. Bak kata Cik Puan Irma, biar sedikit tetapi menjadi. Bagi saya idea-idea ini sangat mudah dan senang digunapakai. Saya suka!

Terima kasih dan tahniah kepada si penulis berdua, Cik Puan Irma Hasmie dan Zamri Mohamad atas hasil karya yang banyak memanfaatkan.

Terima kasih Ya Allah atas segala sumber inspirasi yang dicurahkan.

Syukur Ahamdulillah.




No comments:

Post a Comment